Certyfikat DIGCOMP GCCE odpowiada na nowe wymogi rynku pracy, ma charakter powszechny, jest wystandaryzowany i ekonomicznie dostępny. Weryfikacja kompetencji komputerowych, jest niezależna od producentów sprzętu i oprogramowania, a także niezależna od kraju, w którym jest prowadzona.
Certyfikaty kompetencji Elementary Certificate of Computer Competence określają wiedzę we wszystkich 5 obszarach DIGCOMP i zaświadczają o stopniu spełnienia wymagań kompetencyjnych dla każdego obszaru i poziomu w procentach:
Podstawowy |
Średniozaawansowany |
Zaawansowany |
Określa znajomość bazową z danego obszaru DIGCOMP i podstawowe umiejętności posługiwania się dostępnymi narzędziami ITC. | Określa znajomość i umiejętności rozszerzone w stosunku do poziomu podstawowego o zakres funkcji i technologii w danym obszarze DIGCOMP. | Określa biegłe posługiwanie się zaawansowanymi narzędziami i technologiami ICT w danym obszarze DIGCOMP. |
Certyfikaty opracowane zostały z myślą o pracownikach, pracodawcach i społeczeństwie.
Korzyści
Dla posiadacza certyfikatu: |
Dla pracodawcy: |
Dla społeczeństwa: |
|
|
|
System egzaminacyjny
Egzamin GCCE przeprowadzany jest na platformie internetowej, której intuicyjna funkcjonalność jest odpowiedzią na oczekiwania zdających egzaminy, w tym osób niedowidzących. Egzaminy odbywają się w obecności licencjonowanego egzaminatora GCCE.
Egzamin GCCE został opracowany przez zespół programistów, ekspertów w dziedzinie nauczania we współpracy z przedstawicielami środowisk pracodawców, co stanowi gwarancję tego, że egzamin ten jest właściwie przygotowany zarówno pod względem teoretycznym, merytorycznym jak i pod względem praktycznych jego zastosowań, a certyfikat jest potwierdzeniem istotnych kwalifikacji poszukiwanych na rynku pracy.
Egzamin GCCE gwarantuje:
– bezstresową formę zdawania egzaminu;
– obiektywną weryfikację wiedzy we wszystkich lub wybranych obszarach DIGCOMP;
– obiektywne określenie uzyskanych kompetencji dla wszystkich lub wybranych obszarów DIGCOMP na danym poziomie;
– bezpieczeństwo danych i procesu egzaminacyjnego;
– rzetelność i obiektywizm procesu weryfikacji i walidacji;
– możliwość przystąpienia do egzaminu z dowolnego miejsca;
– dopasowanie terminu egzaminu do preferencji zdających;
– natychmiastowy wynik egzaminu – po zakończonym teście zdający otrzymuje informację z uzyskaną oceną (procent poprawnych odpowiedzi);
Prezentacja kompetencji
Obszar kompetencji |
Kompetencje |
1. Informacja |
1.1. Przeglądanie, wyszukiwanie i filtrowanie informacjiUzyskiwanie dostępu i wyszukiwanie informacji w Internecie, wyrażanie potrzeb z zakresu informacji, znajdowanie odpowiednich informacji, efektywne wybieranie materiałów informacyjnych, poruszanie się pomiędzy zasobami internetowymi, tworzenie własnych strategii informacyjnych. 1.2. Ocena InformacjiGromadzenie, przetwarzanie, rozumienie i krytyczna ocena informacji. 1.3. Przechowywanie i odnajdywanie informacjiOrganizowanie oraz przechowywanie informacji i treści w celu łatwiejszego odnajdywania, organizowanie informacji i danych. |
2. Komunikacja |
2.1. Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacjiInterakcja poprzez wykorzystanie różnego rodzaju narzędzi cyfrowych i aplikacji, rozumienie, w jaki sposób komunikacja cyfrowa jest rozprzestrzeniana, wyświetlana i zarządzana, rozumienie właściwych sposobów komunikowania się przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, odwoływanie się do różnorodnych formatów komunikacyjnych, dostosowywanie trybów komunikacji i strategii do konkretnych odbiorców. 2.2. Dzielenie się informacjami i zasobamiUmiejętność dzielenia się z innymi lokalizacją i treścią znalezionych informacji, gotowość i umiejętność dzielenia się wiedzą, treściami i odniesieniami do źródeł, umiejętność działania jako pośrednik w przekazywaniu informacji, postawa proaktywna w odniesieniu do rozprzestrzeniania wiadomości, zawartości i źródeł, umiejętność stosowania cytatów i integrowania nowych informacji w istniejących zasobach wiedzy. 2.3. Aktywność obywatelska onlineUczestniczenie w życiu społecznym poprzez zaangażowanie online, poszukiwanie możliwości własnego rozwoju i kształtowanie pewności siebie w wykorzystaniu technologii i środowisk cyfrowych, świadomość wykorzystania potencjału technologii w działaniach obywatelskich. 2.4. Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowychWykorzystanie technologii i mediów do pracy grupowej, procesów pracy zespołowej, wspólnego konstruowania oraz współtworzenia materiałów, wiedzy i treści. 2.5. NetykietaPosiadanie wiedzy i know-how dotyczących norm zachowań online oraz podczas interakcji wirtualnych, świadomość aspektów różnorodności kulturowej, zdolność ochrony siebie i innych przed ewentualnymi niebezpieczeństwami internetowymi (np. nękanie, przemoc wirtualna), umiejętność opracowania aktywnych strategii identyfikacji niewłaściwych zachowań. 2.6. Zarządzanie tożsamością cyfrowąUmiejętność tworzenia, dostosowywania i zarządzania jedną lub wieloma tożsamościami cyfrowymi, umiejętność ochrony własnej reputacji w świecie wirtualnym, umiejętność zarządzania danymi zawartymi na jednym lub kilku kontach i/lub aplikacjach. |
3. Tworzenie treści |
3.1. Tworzenie treściTworzenie treści w różnych formatach, w tym multimedialnych, edycja i poprawianie treści stworzonych samodzielnie lub przez innych, zdolność ekspresji twórczej przy wykorzystaniu mediów cyfrowych i technologii. 3.2. Integracja i przetwarzanie treściUmiejętność wprowadzania zmian, udoskonalania i modyfikacji istniejących zasobów w celu stworzenia nowych, oryginalnych i rzetelnych treści oraz wiedzy. 3.3. Przestrzeganie prawa autorskiego i licencjiRozumienie, w jaki sposób prawa autorskie i licencje odnoszą się do informacji oraz treści. 3.4. ProgramowanieZastosowanie ustawień, modyfikacji programu, aplikacji, oprogramowania i urządzeń do zrozumienia funkcji oraz zastosowania danego programu. |
4. Bezpieczeństwo |
4.1. Narzędzia służące ochronieUmiejętność ochrony urządzeń własnych oraz zrozumienie ryzyka i zagrożeń cyfrowych, wiedza dotycząca środków bezpieczeństwa i ochrony. 4.2. Ochrona danych osobowychRozumienie dostępnych warunków korzystania z usługi, aktywna ochrona danych osobowych, rozumienie i poszanowanie prywatności innych osób, umiejętność unikania oszustw internetowych, zagrożeń i przemocy wirtualnej. 4.3. Ochrona zdrowiaUnikanie zagrożeń zdrowotnych związanych z wykorzystaniem technologii w odniesieniu do zagrożeń zdrowia fizycznego i psychicznego. 4.4. Ochrona środowiskaŚwiadomość wpływu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) na środowisko. |
5. Rozwiązywanie problemów |
5.1. Rozwiązywanie problemów technicznychIdentyfikacja możliwych problemów oraz ich rozwiązywanie (od rozwiązywania drobnych do bardziej złożonych problemów) z wykorzystaniem zasobów i narzędzi cyfrowych. 5.2. Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemówZdolność oceny własnych potrzeb w zakresie rozwoju zasobów, narzędzi i kompetencji, dopasowanie potrzeb do dostępnych rozwiązań, dostosowanie narzędzi do indywidualnych potrzeb, umiejętność krytycznej oceny możliwych rozwiązań i narzędzi cyfrowych. 5.3. Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologiiWprowadzanie innowacji w technologii, aktywne uczestnictwo w zespołowym tworzeniu zasobów cyfrowych i multimedialnych, zdolność twórczego wyrażania się za pośrednictwem mediów cyfrowych i technologii, tworzenie wiedzy i rozwiązywanie problemów koncepcyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. 5.4. Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowychZrozumienie obszarów podnoszenia i aktualizacji własnych kompetencji, wspieranie innych w rozwoju ich kompetencji cyfrowych, bieżące śledzenie nowych rozwiązań. |
Do pobrania sylabusy egzaminy: pobierz